Always on
Grunden i vår kommunikation och en viktig del av vårt uppdrag är att kommunicera och marknadsföra Dalarna under hela året. Genom att vara "always on", som en ständigt brinnande lägereld, skapar vi möjligheter till säsongsförlängning och att locka besökare under samtliga årstider. Vi inspirerar för att skapa lust att resa till Dalarna, väcker intresse för och nyfikenhet om Dalarna som destination, bygger image och kännedom om platsen och platsvarumärket. Dalarna ska alltid hållas "top of mind" och vara ett aktuellt alternativ för besökaren.
Kundresan
Syftet med kommunikationen är att följa med kunden under hela processen; från att lusten till att resa väcks, till beslut om att resa, välja resmål, boka och väl på plats sprida sin upplevelse till andra. Genom en bred marknadsföringsmix och medvetet agerande vid rätt tidpunkt och med relevanta budskap genomförs målmedvetna kommunikationsinsatser.
Med reseanledningar i fokus
Utifrån intressen, drivkrafter och efterfrågan hos potentiella besökare möter vi upp med utveckling och kvalitetssäkring av reseanledningar som syftar till att skapa tydliga erbjudanden. Här kan vi arbeta med en tydligare och mer målinriktad marknadsföring utifrån målgrupp och val av kanaler. Det ska vara lätt för besökare att hitta, köpa och konsumera sin upplevelse i Dalarna.
Digital kommunikation
Besökarnas beteenden är digitala. Alltifrån att söka inspiration i sociala medier och information om boende och aktiviteter på webb till att planera och boka sin resa, hitta den bästa restaurangen och guldkorn på plats. Det innebär att majoriteten av de kommunikationsaktiviteter vi gör är just digitala – alltifrån artiklar och nyhetsbrev till sociala medier och annonsering. Att styra besökarna till vårt skyltfönster visitdalarna.se gör att de alltid har tillgång till de senaste nyheterna, aktuella erbjudanden och uppdaterad information.