Vi ska locka ännu fler till Dalarna. Målet är att besökare och intressenter år 2030 upplever Dalarna som Norra Europas ledande och mest attraktiva destination. Strategi 2030 är vår gemensamma strategi och handlingsplan för hur vi i Dalarnas besöksnäring ska ta oss dit. Den är framtagen av branschens företrädare, Dalarnas kommuner och organisationer tillsammans med hundratals representanter från besöksnäringen.
Här ska vi vara 2030
Strategi 2030 är en plan för destinationsutveckling i samverkan. Den tillhör – och omfattar – alla aktörer som påverkar och påverkas av besöksnäringen i Dalarna. Besöksnäringsföretagen, kommunerna, regionala aktörer, utbildningsanordnare och många fler har en roll att spela för att ytterligare stärka Dalarnas attraktionskraft. Framförallt har vi alla mycket att vinna på att driva frågor tillsammans.
Ladda ner en kortare sammanfattning av Strategi 2030
Norra Europas ledande och mest attraktiva besöksdestination
Målbilden är att besökare och intressenter år 2030 upplever Dalarna som: Norra Europas ledande och mest attraktiva besöksdestination som erbjuder välkomnande och äkta upplevelser året runt.
I den här målbilden finns fem viktiga nyckelbegrepp:
- LEDANDE. Beskriver vilken position vi ska ha i besöksnäringen, hos våra intressenter och relativt våra konkurrenter nationellt och internationellt. Inom våra strategiska utvecklingsområden ska vi vara den ledande regionen i termer av arbetssätt och strategisk kompetens. Vi ska vara en förebild i branschen.
- ATTRAKTIVA. Beskriver vår position på marknaden. Vi ska vara den mest attraktiva destinationen inom våra utvalda teman och produktområden för våra utpekade målgrupper, ”top of mind”.
- VÄLKOMNANDE. Värdskapet och bemötandet som våra gäster får är en avgörande del av helhetsupplevelsen. Det ska vara lätt att vara gäst i Dalarna!
- ÄKTA UPPLEVELSER. Upplevelser som upplevs som äkta, genuina och lokala är det som skapar minnen. Äkta behöver inte betyda historiska – även den moderna designen och Dalarnas musikscen är ”äkta” – det är Dalarna.
- ÅRET RUNT. Att skapa reseanledningar året runt kommer att vara en viktig uppgift fram till 2030.