Tillgänglighet för corporate.visitdalarna.se
Visit Dalarna AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur corporate.visitdalarna.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Den här webbplatsen är i nuläget delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från corporate.visitdalarna.se som inte är tillgängligt för dig, är du välkommen att kontakta oss via e-post info@visitdalarna.se eller telefon 0771-62 62 62.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
De största problemen berör användare med grav synnedsättning som navigerar med skärmläsare samt användare med nedsatt rörelseförmåga som styr med tangentbord eller hjälpmedel som bygger på tangentbordsstyrning. Dessa problem yttrar sig bland annat i formulärobjekt.
Användare med svag syn kan uppleva problem vid navigation med förstorande hjälpmedel eller på vissa färgkontraster.
Användare med kognitiv nedsättning kan uppleva vissa element mer krävande.
De tillgänglighetsproblem som kvarstår nedan är funktioner relaterade till tredjepartslösningar för den tekniska plattformen som webbplatsen bygger på. Vi arbetar för att påverka leverantörer och försöker hitta alternativa lösningar till dessa funktioner.
Här beskriver vi det innehåll som inte är tillgängligt
- Formulär på webbplatsen ger inte möjlighet att förhandsgranska innan de skickas in.
- Dokument i Acrobat pdf kan ha tillgänglighetsproblem.
Brister i dokument som till exempel PDF
Visit Dalarna bedriver ett löpande arbete med att förbättra tillgängligheten för dokument på webbplatsen. Vi försöker i möjligaste mån att undvika dokument, men i vissa fall behöver de vara tillgängliga för nedladdning.
Dokument i exempelvis formatet Acrobat pdf kan ha tillgänglighetsproblem. Bristerna kan vara av olika art, till exempel saknade eller felaktiga taggar, saknad alternativ text och saknad dokumenttitel. Läs- och tabbordning kan saknas eller vara felaktig.
- Bilder i pdf-dokument kan sakna eller ha felaktiga textalternativ.
- Vissa pdf-dokument är inte korrekt taggade för att fungera med skärmläsare.
- Vissa bilder saknar beskrivning. Vissa bilder är inte märkta som dekorativa, men de används som sådana.
Redogörelsen uppdaterades senast den 2024-07-11