Det är inte lätt att nå ut i det digitala bruset där man idag har max tre sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet, och man brukar säga "Syns du inte, finns du inte". På visitdalarna.se har vi över 2 miljoner besök av nyfikna människor som vill resa till Dalarna på sin lediga tid – se till att din verksamhet finns där.


Det finns många möjligheter till synlighet på visitdalarna.se. Beroende på vilken verksamhet du driver kan det räcka med en företagssida som ger relevant information. Om du har flera verksamheter i företaget kan du i de flesta fall ha en sida för varje kategori för att maximera din synlighet. Nedan får du några exempel samt tips om vad du kan tänka på vad gäller texter och bilder.

  • Om du driver en boendeanläggning och även har ställplatser. Då kan du lyfta din boendeanläggning på en sida och dina ställplatser på en annan. Detsamma gäller om du t ex har ett café och även hyr ut cyklar, då kan du skapa en sida för caféet och en sida för cykeluthyrningen. Då ökar du dina möjligheter att nå rätt kund.
  • Har du ett aktivitetsföretag med flera olika aktiviteter? Då kan du välja att ha en sida för företaget där du beskriver bredden av hela din verksamhet och även sidor för de enskilda aktiviteterna oavsett de är bokningsbara eller ges på begäran.

Vill du lägga upp en företags- eller produktsida, eller behöver informationen på sidan du redan har uppdateras? Ta del av tipsen nedan och mejla till info@visitdalarna.se

Formulär för evenemang hittar du här

Mat på tallrik.
Snöå bruk sommartid.
Draghundar som drar släde.

Skriv kort, tydligt och inspirerande

  • Rubriken ska vara enkel, tydlig och relevant. Fundera på vad besökaren kan tänkas leta efter och vilka sökord man då använder. Att anpassa rubriken efter vanliga sökord som exempelvis vandra, stuga, lokalt, halvdag etc kan resultera i en högre synlighet än att använda sitt företagsnamn. Exempel: "Vandring för familjen - halvdagstur", "Afternoon tea med lokala produkter", "Stuga med bastu".
  • Ingressen ska vara kort och inspirera besökaren till att vilja läsa vidare. Reflektera över varför besökaren ska välja just ditt erbjudande och lyft det viktigaste först.
  • Beskrivningen ska ge besökaren relevant information. Det kan handla om upplevelsen, boendet, vad som ingår i ett paket (transport, måltider, boende), fakta och praktisk information som öppettider, betalningsmetoder, parkering, tillgänglighetsanpassning etc. Om besökaren inte hittar tillräcklig information inför sitt besök är risken stor att de väljer något som är tydligare och matchar deras behov.
  • Skriv kort och kärnfullt. Välj information som är relevant i sammanhanget och lätt att ta till sig. Få orkar läsa långa kompakta texter.
  • Presentera verksamheten vid namn istället för att använda "vi". Det ger besökaren en tydligare bild om vem som erbjuder något. Eftersom informationen finns på visitdalarna.se är risken annars att "vi" uppfattas som Visit Dalarna.
  • Informationen ska alltid finnas på svenska och engelska. Besökare har olika förkunskap och behov där det som är självklart för en nationell besökare behöver göras tydligare för en internationell besökare. Exempelvis kan det handla om typiskt svenska uttryck som husmanskost eller swish, uppfattning om avstånd eller namn på personer och platser som inte är lika kända för en internationell som nationell besökare. Därför är det viktigt att inte direktöversätta texter utan förklara på ett sätt som hjälper en internationell besökare att förstå.

Välj rätt bilder

  • Bilder bör spegla verksamheten/erbjudandet, komplettera och förstärka den beskrivande texten. Gör ett urval av bilder som kan inspirera besökaren att vilja välja just ditt erbjudande. Om verksamheten är tillgänglig året runt är det bra med bilder som visar verksamheten under olika årstider.
  • Kvalitet går före kvantitet och det är viktigt att du är äkta och relevant i ditt bildval. 
  • Välj bilder med hög upplösning och i 4:3-format så undviker du att de upplevs suddiga/oskarpa eller att de beskärs på ett oönskat sätt. Välj en profilbild som ska synas först och ytterligare några bilder som kan ge besökaren en helhetsbild av din verksamhet och vad som erbjuds. 
  • Undvik bilder med text eller loggor, exempelvis affischer. Välj istället bilder som föreställer verksamheten, aktiviteten, evenemanget eller artisten och lägg fakta i texten. 
  • Se till att du har rätt att använda de bilder du tänkt ifall du inte tagit dem själv. Se annars till att du har tillstånd från fotografen och människor på bild. Ange vem som är fotograf när du levererar bilder till oss.
  • Kan Visit Dalarna använda dina bilder för att lyfta er verksamhet i andra kanaler, till exempel sociala medier eller press? Låt oss gärna veta det.