Vilka vänder vi oss till?


De potentiella besökarnas intressen och drivkrafter är den viktigaste utgångspunkten för att kunna göra fler och bättre affärer i besöksnäringen. Dessa intressen behöver mötas av tydliga erbjudanden och ett tydligt budskap. För vilka ska Dalarna vara det mest attraktiva resmålet? Med hjälp av bland annat marknadsundersökningar och omvärldsbevakningar kan vi både ringa in och prioritera de geografiska marknader och målgrupper vi ska vända oss till när vi kommunicerar Dalarna.

Vi har två mycket starka säsonger i sommar och vinter men ur ett hållbarhetsperspektiv behöver vi marknadsföra Dalarna året runt. Insikter om aktuella trender och reseanledningar tillsammans med Dalarnas utbud visar vägen för vilka erbjudanden och budskap som bäst passar för olika marknader och målgrupper.

Här kan du läsa mer om Trender och reseanledningar

En kille som cyklar MTB.
En person som åker turskidor.
En person som täljer en Dalahäst.
En kille som ligger och njuter i en hängmatta intill en sjö.
Folk i folkdräkt som uppträder i Gropen i Leksand.
Swedish workshop på Magasinet i Falun.

Svensk marknad

Majoriteten av våra svenska besökare kommer, förutom från vår hemmamarknad här i Dalarna, framför allt från Mälardalsregionen inklusive Stockholm samt Västra Götaland och Skåne. I de här regionerna finns en stor volym inom de målgrupper vi vänder oss till. Det är också hit vi geografiskt riktar merparten av vår marknadsföring för privatturism.
Internationella marknader
Internationellt arbetar vi mot ett antal prioriterade marknader: 

  • Norge (vår, sommar, höst) 
  • Danmark (vinter) 
  • Nederländerna (året runt) 
  • Tyskland (vår, sommar, höst) 
  • Storbritannien (året runt)

En stor del av Visit Dalarnas internationella arbete sker i samarbete med Visit Sweden. Vi bearbetar och arrangerar så kallade ”FAM-trips” – kunskapsresor – för researrangörer, vi deltar på internationella resemässor och i workshops och skapar affärsrelationer som gynnar våra partners. Vi arbetar även med PR för att öka kännedomen om Dalarna.

Här kan du läsa mer om vårt internationella arbete

Målgrupper

För att nå ut med rätt erbjudande till rätt målgrupp behövs kunskap om deras intressen och drivkrafter. I vårt arbete utgår vi från Visit Swedens övergripande drivkraftssegment, som beskrivs nedan. För varje målgrupp har vi också specificerat vilket eller vilka av Dalarnas sex teman som ger bäst träff.

Nyfikna upptäckare

Dessa vill uppleva naturen och det finns ett intresse för det lokala och genuina, svensk kultur och livsstil. Om det är en internationell besökare vill de se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester och gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här. Ofta finns mycket att hämta inom tema "Outdoor" samt ”Kultur och livsstil”.

Animerad bild på vandrare och cyklist.

Animerad bild på campare i naturen.

Aktiva naturälskare

Här vill man uppleva allt möjligt, men drivkraften är framför allt att uppleva naturen, vara aktiv och röra på sig. Drivkrafterna matchar framför allt våra outdoorteman.

Vardagssmitande livsnjutare

Här handlar det om personer som framför allt vill koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin semester. De njuter gärna av god mat och dryck. Gemenskapen är viktig, liksom att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med. Temat ”Lugn och ro” passar dem extra bra.

Animerad bild på ett par som fikar.