Matcha efterfrågan
För att kunna matcha de produkter som du erbjuder till den efterfrågan som finns på olika internationella marknader samarbetar vi med bland andra Visit Sweden och internationella researrangörer. Genom dem kan du ta del av vilka trender som råder och annat som kan vara värdefullt för att du ska kunna prioritera vilka insatser som gör mest nytta. Genom matchmaking tas rätt produkter fram för att möta internationella researrangörers efterfrågan och inkluderas i deras utbud. Det kan bidra till utveckling av nya produkter och ökad försäljning för dig som aktör.
Samarbeten underlättar
Att samarbeta med researrangörer, agenter och andra som hjälper dig att sälja din produkt i utlandet kallas för ”travel trade”. Om du har en verksamhet eller produkt som är exportmogen kan vi hjälpa dig att hitta den bästa researrangören för just ditt erbjudande. De kan även ge dig ökad kunskap om sin målgrupp så att du kan anpassa ditt erbjudande och få möjlighet till en jämnare beläggning. För att öka antalet internationella affärssamarbeten kan vi erbjuda dig, utifrån researrangörens intresse och efterfrågan, att ta emot researrangörer på visningsresor i Dalarna, så kallade FAM-trips. Här får du möjligheten att träffa researrangörer och visa upp din verksamhet eller dina upplevelser och börja bygga långsiktiga affärssamarbeten.
Vi arbetar även med PR som är ett viktigt verktyg för att bygga kunskap och öka kännedomen om Dalarna och Dalarnas erbjudanden året runt. Utifrån journalister och influencers intresse och efterfrågan ger vi dig möjlighet att ingå i pressresor för inbjudna journalister och influencers från de prioriterade marknader för att synas i t ex artiklar i utländska media och inlägg i sociala medier.
Mässor och workshops
På utländska mässor och workshops möter vi branschen, knyter kontakter och skapar affärsrelationer som gynnar dig som partner. Vi matchar dig och ditt erbjudande med researrangörernas efterfrågan och säljer in Dalarna som resmål. Det är dessutom ett utmärkt tillfälle att få en överblick över konkurrensen, lära sig om de senaste trenderna och förstå dessa marknader och vad som attraherar besökarna.