Dalarnas utbud matchar efterfrågan


Coolcation, noctourism, regenerative tourism, slow travel, sleeptourism är trender som det nu pratas om… och högt upp på resenärers önskelistor hittar vi bland annat lugn & ro, personlig utveckling, umgås med vänner och familj, kultur- och naturupplevelser och att lära sig något nytt. Det är trender som spelar Dalarna rakt i händerna.

Dalarna är en destination att räkna med året runt. Utifrån det utbud som finns i Dalarna har vi identifierat sex teman för destinationen. Inom dessa teman finns det olika stor potential för olika turistiska produkter beroende på trender, efterfrågan, utbud och kännedom. Enligt Adventure Travel Trade Association – ATTA – är några av de hetaste, globala resetrenderna just nu vandring, kultur, cykling, hälsa och matupplevelser som väl matchar Dalarnas utbud.
En annan trend är att allt färre resenärer ägnar tid åt att leta efter en aktivitet för att sedan hitta ett boende, någonstans att äta och ett sätt att ta sig till resmålet på egen hand. Det behöver vara lätt att se, köpa och konsumera hela upplevelsen. Det handlar om paketering och att vara bokningsbar.

Fördjupa dig i Trendspaning 2025

Från trender till reseanledningar

För att stärka enskilda företags erbjudande och möjlighet till bättre affärer kraftsamlar vi från tid till annan våra resurser och insatser till de reseanledningar som har bäst potential att skapa hållbar tillväxt för besöksnäringen i Dalarna.

Illustration som visar Visit Dalarnas prioriterade reseanledningar.

Arbetet med reseanledningar kan ske på olika sätt. Några reseanledningar kräver mer utveckling på destinationsnivå, exempelvis vandring - en av världens mest efterfrågade reseanledningar - där vi på olika sätt driver på arbetet med att kvalitetssäkra vandringsleder i Dalarna. I andra reseanledningar finns redan produkter framtagna men de behöver paketeras tillsammans med boende, mat och andra aktiviteter för att matcha efterfrågan.

Samtidigt som utveckling av Dalarnas samtliga reseanledningar sker läggs under 2025 extra fokus på marknadsföring och försäljning av reseanledningar som efterfrågas av internationella researrangörer samt arrangörer av möten och konferenser.
Du kan läsa mer om de aktuella erbjudandena för reseanledningar här:

Reseanledning MICE 2025 (Meetings, Incentives, Conferences and Events)
Reseanledning Internationellt 2025