De potentiella besökarnas intressen och drivkrafter är den viktigaste utgångspunkten för att kunna göra fler och bättre affärer i besöksnäringen. Dessa intressen behöver mötas av tydliga erbjudanden. Få besökare ägnar tid åt att leta efter en aktivitet för att sedan hitta ett boende, någonstans att äta och ett sätt att ta sig till resmålet på egen hand. Det behöver vara lätt att se, köpa och konsumera hela upplevelsen. Därför arbetar vi aktivt med teman och fokus på reseanledningar utifrån Dalarnas bästa förutsättningar, prioriterade marknader och specifika målgrupper.


Dalarnas teman och reseanledningar

Dalarna är en destination att räkna med året runt och vi kan presentera många fina anledningar att resa hit. Utifrån det utbud som finns i Dalarna har vi identifierat sex teman för destinationen. Inom dessa teman finns det olika stor potential för olika turistiska produkter beroende på trender, efterfrågan, kännedom och Dalarnas utbud.

Från tid till annan kraftsamlar vi därför våra resurser och ger extra uppmärksamhet till de reseanledningar som har bäst potential att skapa hållbar tillväxt för besöksnäringen i Dalarna. På så sätt riktar vi våra insatser och bidrar till att stärka det enskilda företagets erbjudande och möjlighet till bättre affärer.

Illustration som visar Visit Dalarnas prioriterade reseanledningar.

Arbetet med reseanledningar kan ske på olika sätt. Några reseanledningar kräver mer utveckling, det gäller för exempelvis vandring - en av världens mest efterfrågade reseanledningar - där vi på olika sätt driver på arbetet med att kvalitetssäkra vandringsleder i Dalarna. Kvalitetssäkringen innebär bland annat att säkerställa en långsiktig plan för underhåll och utveckling, att det finns tydlig information om leden, att leden är i gott skick och är tydligt skyltad. Andra reseanledningar är mer färdiga, exempelvis MTB-cykling som också står högt på listan över trender och efterfrågan. Inom Biking Dalarna har vi många cykelområden med välutvecklade leder så här ligger fokus i arbetet på att koppla boende, mat och andra aktiviteter till dessa cykelområden så att vi har fler paketerade upplevelser att erbjuda besökare.

Under 2025 fokuserar vi på utveckling av reseanledningar som efterfrågas av internationella researrangörer samt arrangörer av möten och konferenser.

Du kan läsa mer om de aktuella erbjudandena för reseanledningar här:

Reseanledning MICE 2025 (Meetings, Incentives, Conferences and Events)

Reseanledning Internationellt 2025

En kille som cyklar MTB.
En person som åker turskidor.
En person som täljer en Dalahäst.
En kille som ligger och njuter i en hängmatta intill en sjö.
Folk i folkdräkt som uppträder i Gropen i Leksand.
Swedish workshop på Magasinet i Falun.

Vilka vänder vi oss till?

Att utveckla affärerna i Dalarnas besöksnäring kräver att vi är tydliga. För vilka ska Dalarna vara det mest attraktiva resmålet? Med hjälp av bland annat marknadsundersökningar och omvärldsbevakningar kan vi både ringa in och prioritera de geografiska marknader och målgrupper vi ska vända oss till när vi kommunicerar Dalarna.

Svensk marknad

Vi har två mycket starka säsonger i sommar och vinter. Majoriteten av våra svenska besökare kommer, förutom från vår hemmamarknad här i Dalarna, framför allt från Mälardalsregionen inklusive Stockholm samt Västra Götaland och Skåne. I de här regionerna finns en stor volym inom de målgrupper vi vänder oss till. Det är också hit vi geografiskt riktar merparten av vår marknadsföring för privatturism.

Internationella marknader

Internationellt arbetar vi mot ett antal prioriterade marknader: 

  • Norge (vår, sommar, höst) 
  • Danmark (vinter) 
  • Nederländerna (året runt) 
  • Tyskland (vår, sommar, höst) 
  • Storbritannien (året runt)

En stor del av vårt internationella arbete sker i samarbete med Visit Sweden. Vi bearbetar och arrangerar så kallade FAM-trips för researrangörer och deltar på internationella resemässor, deltar i workshops och skapar affärsrelationer som gynnar våra partners. Vi arbetar även med PR för att öka kännedomen om Dalarna.

Här kan du läsa mer om vårt internationella arbete.

Målgrupper

Ambitionen är att bli så spetsig som möjligt i målgruppsdefinitionerna för att nå ut med rätt erbjudande till rätt målgrupp. Ett sätt är att beskriva målgrupperna i termer av deras intressen och drivkrafter. I vårt arbete utgår vi från Visit Swedens övergripande drivkraftssegment, som beskrivs nedan. För varje målgrupp har vi också specificerat vilket eller vilka av Dalarnas sex teman som ger bäst match.

Läs mer om målgrupper här (Visit Sweden)

Nyfikna upptäckare

Dessa vill uppleva naturen och det finns ett intresse för det lokala och genuina, svensk kultur och livsstil. Om det är en internationell besökare vill de se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester och gärna lära sig något nytt om Sverige när de är här. Ofta finns mycket att hämta inom tema "Outdoor" samt ”Kultur och livsstil”.

Animerad bild på vandrare och cyklist.

Animerad bild på campare i naturen.

Aktiva naturälskare

Här vill man uppleva allt möjligt, men drivkraften är framförallt att uppleva naturen, vara aktiv och röra på sig. Drivkrafterna matchar framför allt våra outdoorteman.

Vardagssmitande livsnjutare

Här handlar det om personer som framför allt vill koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin semester. De njuter gärna av god mat och dryck. Gemenskapen är viktig, liksom att ha roligt och att uppleva nya saker tillsammans med de man reser med. Temat ”Lugn och ro” passar dem extra bra.

Animerad bild på ett par som fikar.