De potentiella besökarnas intressen och drivkrafter är den viktigaste utgångspunkten för att kunna göra fler och bättre affärer i besöksnäringen. Dessa intressen behöver mötas av tydliga erbjudanden. Få besökare ägnar tid åt att leta efter en aktivitet för att sedan hitta ett boende, någonstans att äta och ett sätt att ta sig till resmålet på egen hand. Det behöver vara lätt att se, köpa och konsumera hela upplevelsen. Därför arbetar vi aktivt med teman och fokus på reseanledningar utifrån Dalarnas bästa förutsättningar, prioriterade marknader och specifika målgrupper.
Dalarnas teman och reseanledningar
Dalarna är en destination att räkna med året runt och vi kan presentera många fina anledningar att resa hit. Utifrån det utbud som finns i Dalarna har vi identifierat sex teman för destinationen. Inom dessa teman finns det olika stor potential för olika turistiska produkter beroende på trender, efterfrågan, kännedom och Dalarnas utbud.
Från tid till annan kraftsamlar vi därför våra resurser och ger extra uppmärksamhet till de reseanledningar som har bäst potential att skapa hållbar tillväxt för besöksnäringen i Dalarna. På så sätt riktar vi våra insatser och bidrar till att stärka det enskilda företagets erbjudande och möjlighet till bättre affärer.