Svensk marknad
Majoriteten av våra svenska besökare kommer, förutom från vår hemmamarknad här i Dalarna, framför allt från Mälardalsregionen inklusive Stockholm samt Västra Götaland och Skåne. I de här regionerna finns en stor volym inom de målgrupper vi vänder oss till. Det är också hit vi geografiskt riktar merparten av vår marknadsföring för privatturism.
Internationella marknader
Vi arbetar mot ett antal prioriterade marknader:
- Norge (vår, sommar, höst)
- Danmark (vinter)
- Nederländerna (året runt)
- Tyskland (vår, sommar, höst)
- Storbritannien (året runt)
En stor del av Visit Dalarnas internationella arbete sker i samarbete med Visit Sweden. Vi bearbetar och arrangerar så kallade ”FAM-trips” – kunskapsresor – för researrangörer, vi deltar på internationella resemässor och i workshops och skapar affärsrelationer som gynnar våra partners. Vi arbetar även med PR för att öka kännedomen om Dalarna.
Här kan du läsa mer om vårt internationella arbete
Målgrupper
För att nå ut med rätt erbjudande till rätt målgrupp behövs kunskap om deras intressen och drivkrafter. I vårt arbete utgår vi från Visit Swedens övergripande drivkraftssegment, som beskrivs nedan. För varje målgrupp har vi också specificerat vilket eller vilka av Dalarnas sex teman som ger bäst träff.