Internationella framgångar och möjligheter
Fler internationella besökare – nya rekord
Under turiståret 2024 hade Dalarna en 20-procentig ökning av utländska besökare jämfört med 2,5 procent ökning för hela Sverige under samma period. Bland annat ett resultat av arbetet med exportmognad hos företagen, vår långsiktiga bearbetning av utländska reseagenter samt arbetet med PR för att sprida bilden av Dalarna.
Läs artikeln: Dalarna slår nya rekord bland utländska besökare
Travel trade - för internationella researrangörer och agenter
För att underlätta för internationella researrangörer och agenter har Visit Dalarna utvecklat en ny webbsida för det vi kallar för travel trade. Webbsidan innehåller information om Dalarna som destination samt paketerade erbjudanden som kan integreras i researrangörernas produktkataloger. I februari skickade vi även ut vårt första nyhetsbrev till internationella researrangörer och agenter för att hålla dem uppdaterade och hjälpa dem att marknadsföra destinationen effektivt till sina kunder, samt ge praktisk information och nyheter.
Läs mer om travel trade
Med gemensamma krafter för fler internationella affärer
Under 2024 tog arbetet med att skapa fler paketerade erbjudanden och utveckla mer hållbara affärer inom ett flertal reseanledningar fart. Flera partnerföretag deltog i gemensamma insatser som inkluderade utbildning i digitalisering, värdskap och internationell försäljning. Dessutom genomfördes marknads- och försäljningsaktiviteter både i Sverige och Europa. Dessa har lett till fler bokningar och nya avtal. Nu hoppas vi på fler framgångsrika samarbeten under 2025.
Läs mer om aktuella reseanledningserbjudanden
Up to Date – Welcome to Dalarna
Besöksnäringen i Dalarna har som sagt ett fint utgångsläge för att kunna erbjuda det som internationella besökare söker, vilket innebär stora möjligheter för Dalarna som en attraktiv och hållbar destination. Welcome to Dalarna var därför temat för årets branschträff för besöksnäringen – Up to Date – som hölls i den anrika miljön på First Hotel Grand i Falun i slutet av oktober. 130 deltagare fick ta del av inspirerande föredrag och panelsamtal om hur man kan förbereda sig för att ta emot internationella reseagenter och besökare. Fokus låg även på lokal involvering och platsutveckling, vilket bidrar till en starkare och mer attraktiv region.
I samband med Up to Date korades också Guldvingen Årets besöksnäringsföretag: Green Hotel i Tällberg, och Årets arbetsgivare inom besöksnäringen: Vasaloppet.
Se filmen från Up to Date