Glad kulla i dräkt från Dala-Järna

Ett händelserikt 2024

Alla gör vi ett fantastiskt jobb för att ta Dalarna till världen och världen till Dalarna. Vi har en skattkista att erbjuda besökare – både svenska och internationella. Många gånger är det som vi betraktar som "vardag" och tar lite för givet just det som är unikt och lyxigt för någon annan. Som vår natur och kultur, det äkta och genuina, att få delta i aktiviteter som att klä midsommarstången, baka tunnbröd, fiska och samla skogens råvaror till sin egen middag. Tystnaden och mörkret med chans att se norrsken, att skida i obanad terräng för en fika vid en stuga i skogen...

Högt och lågt, stort och smått – här bjuder vi på ett litet urval av de aktiviteter som genomfördes under 2024. Nu fortsätter arbetet för ett glimrande 2025!

Mässa.
Kurbits.
Tiktok konto.

PR och kommunikation

Miljontals kronor i PR-värde
Att vi förmedlar det breda utbud vi har här i Dalarna lockar fler besökare hit, och det är något som gynnar hela regionen. Under året som gått har vi arrangerat 13 pressresor och välkomnat 25 internationella resejournalister från en rad länder, bland annat från Storbritannien, USA, Tyskland, Österrike, Danmark, Nederländerna och Belgien. Artiklarna som hittills har publicerats har lästs av miljoner människor och genererat flera miljoner kronor i PR-värde för Dalarna som destination. 

Dalarna On Tour 
I november tog vi med vår dalahäst till Stockholms central för att väcka intresset för Dalarna och "Magiska vinterupplevelser". Vi väckte verkligen uppmärksamhet bland alla människor i rörelse. Nyfikenheten var stor och många stannade upp för att få veta mer om Dalarna och inte minst att dela upplevelser och minnen. Vi kan konstatera att många har en relation till Dalarna på ett eller annat sätt.

Biking Dalarna turnerade i Sverige och Norden som partner till Banff – en internationell filmfestival som turnerade på 14 platser i Norden under tidig höst. Där visades Biking Dalarna-filmer för runt 50 000 äventyrslystna besökare och i vår tävling om en kurbitsmålad Scott-cykel samlade vi in cirka 7 000 mejladresser till cykelintresserade som vi ska kommunicera Biking Dalarna till under 2025.

Se Biking Dalarna-filmen

Dalarna i sociala medier
Synligheten i sociala medier har tagit stora kliv framåt. Vi har skapat mer rörligt innehåll som engagerar och når nya målgrupper. 

  • Ett lyckat samarbete med Visit Skåne resulterade i att vi nådde ut till 160 150 konton på Instagram, med över 4 800 likes och inlägget har sparats av 654.
  • En reel om badudden i Nås blev en viral succé – så populär att vi fick ta bort den för att skydda platsen mot överbelastning. 295 000 konton nåddes varav 94 procent var icke-följare.
  • Vi har lanserat ett TikTok-konto, där vi testar nya sätt att kommunicera och nå en internationell publik.
  • Under 2025 kommer vi att börja arbeta med ett nytt kommunikationskoncept – håll utkik!

Följ oss på TikTok

Chatarina och Lotta med diplom för ESCA guld

Guld för samverkan

Vid årsskiftet prisades Visit Dalarna med ESCA Guld för sitt arbete som klustermotor. Arbete innebär förenklat att samverka med och för företagen i besöksnäringen, där Visit Dalarnas förmåga att skapa arenor för samverkan bidrar till goda förutsättningar för besöksnäringens tillväxt på regional, lokal och företagsnivå. I klustret samlas alla intressenter som påverkar besöksnäringens tillväxt och utveckling, inklusive många regionala aktörer och viktiga nationella samarbetspartners, med målet att optimera förutsättningarna för besöksnäringen.

Visit Dalarna som klustermotor

Läs mer om utmärkelsen

Säljevent UK
Presstavla.
Up to date.

Internationella framgångar och möjligheter

Fler internationella besökare – nya rekord
Under turiståret 2024 hade Dalarna en 20-procentig ökning av utländska besökare jämfört med 2,5 procent ökning för hela Sverige under samma period. Bland annat ett resultat av arbetet med exportmognad hos företagen, vår långsiktiga bearbetning av utländska reseagenter samt arbetet med PR för att sprida bilden av Dalarna.

Läs artikeln: Dalarna slår nya rekord bland utländska besökare

Travel trade - för internationella researrangörer och agenter
För att underlätta för internationella researrangörer och agenter har Visit Dalarna utvecklat en ny webbsida för det vi kallar för travel trade. Webbsidan innehåller information om Dalarna som destination samt paketerade erbjudanden som kan integreras i researrangörernas produktkataloger. I februari skickade vi även ut vårt första nyhetsbrev till internationella researrangörer och agenter för att hålla dem uppdaterade och hjälpa dem att marknadsföra destinationen effektivt till sina kunder, samt ge praktisk information och nyheter.

Läs mer om travel trade

Med gemensamma krafter för fler internationella affärer
Under 2024 tog arbetet med att skapa fler paketerade erbjudanden och utveckla mer hållbara affärer inom ett flertal reseanledningar fart. Flera partnerföretag deltog i gemensamma insatser som inkluderade utbildning i digitalisering, värdskap och internationell försäljning. Dessutom genomfördes marknads- och försäljningsaktiviteter både i Sverige och Europa. Dessa har lett till fler bokningar och nya avtal. Nu hoppas vi på fler framgångsrika samarbeten under 2025.

Läs mer om aktuella reseanledningserbjudanden

Up to Date – Welcome to Dalarna
Besöksnäringen i Dalarna har som sagt ett fint utgångsläge för att kunna erbjuda det som internationella besökare söker, vilket innebär stora möjligheter för Dalarna som en attraktiv och hållbar destination. Welcome to Dalarna var därför temat för årets branschträff för besöksnäringen – Up to Date – som hölls i den anrika miljön på First Hotel Grand i Falun i slutet av oktober. 130 deltagare fick ta del av inspirerande föredrag och panelsamtal om hur man kan förbereda sig för att ta emot internationella reseagenter och besökare. Fokus låg även på lokal involvering och platsutveckling, vilket bidrar till en starkare och mer attraktiv region.
I samband med Up to Date korades också Guldvingen Årets besöksnäringsföretag: Green Hotel i Tällberg, och Årets arbetsgivare inom besöksnäringen: Vasaloppet. 

Se filmen från Up to Date

Forum för naturturism med fokus på ledturism

Vandring är världens mest efterfrågade reseanledning där attraktiva, kvalitetsäkrade vandringsleder är grunden för att attrahera dagens vandrare. På temat ”Ledturism och guidade turer på och utanför lederna” bjöd Naturturismföretagen, branschorganisationen för utveckling av natur- och ekoturism i Sverige, in till Forum för naturturism. I år valde man att samverka med Visit Dalarna vilket resulterade i att Forum utökades med Naturturismveckan där deltagarna erbjöds utbildningar, certifieringstillfällen och studieresor. 

Se intervjuer från Forum

Läs mer om Forum och Naturturismveckan

Hållbar konkurrenskraft

Nature's Best
Två dalaföretag – Eco Adventure och Adventure Mine – har framgångsrikt genomfört affärsutvecklingsprocessen för hållbara upplevelser och blivit kvalitetsmärkta Nature's Best. Resultatet? Starkare varumärken som nu är mer igenkända både nationellt och internationellt. Dessutom har de fått med sig ovärderliga verktyg för vidareutveckling och affärsutveckling som gör deras verksamheter både mer hållbara och konkurrenskraftiga. 

Läs mer om Nature´s Best

Äventyrsgruvan.

Möjligheter för Dalarnas mat- och dryckesproducenter
2023 blev Skedvi Bröd Dalarnas första producent att få den prestigefulla märkningen Skyddad geografisk beteckning – ett stort steg framåt för att lyfta lokala produkter och traditioner. I oktober anordnades kunskapsdagar hos Skedvi Bröd i samarbete med Jordbruksverket där deltagarna fick lära sig om vilka mervärden som EU:s skyddade beteckningar kan ge. Det handlar inte bara om att säkra produktkvaliteten, utan också om att stärka företagens konkurrenskraft och Dalarnas attraktivitet som mat- och dryckesdestination.

Läs mer om Skyddad geografisk beteckning

Skedvi Bröd.

Samisk kulturturism

Det ökade intresset för samisk kultur, både nationellt och internationellt, ger möjligheter att skapa hållbara upplevelser för framtiden. I mars samlade Visit Dalarna över 50 deltagare från besöksnäringen, Idre Sameby och Älvdalens kommun till en eftermiddag för samisk kulturturism. Deltagarna fick dela erfarenheter och diskutera hur man kan möta den höga efterfrågan på ett hållbart sätt.

Glädjande nyheter delades i november från Idre Fjäll och Idre Sameby när de berättade om sitt långsiktiga samarbete för att stärka destinationen och samtidigt lyfta den samiska kulturen. Det är ett unikt initiativ som kommer att gynna både besökare och lokalsamhället. 

Läs mer om samarbetet

Renar.

Kulturarvet som besöksmål

Dalarna är föregångare i Sverige när det gäller att göra kulturarvet till en del av besöksnäringen. I projektet “Kulturarvet som besöksmål” har hembygdsföreningar runt om i regionen varit delaktiga. Projektet, som drivits av Sveriges Hembygdsförbund, har gett deltagarna verktyg för att arbeta med bland annat paketering, prissättning och synlighet. Bland annat har Bjursås hembygdsförening sett en tydlig ökning av antalet besökare vid olika arrangemang och barnaktiviteter på Dössberget. En tydlig trend är att besökare vill vara delaktiga och uppleva genuina, lokala traditioner – det har Olnispagården i Sälen tagit till sig och har börjat erbjuda upplevelser där gäster kan delta i aktiviteter som att baka tunnbröd.

Vill du veta mer om hur Visit Dalarna arbetar med kulturarvet som besöksmål? Ta en titt på filmen eller skicka ett mail till Elin Alsiok, affärsutvecklare med ansvar för kultur.