Iris Thorsteinsdottir och Kristbjörn Eydal Gudmundsson är islänningarna som drömde om att byta kontoret mot något helt annat. På Horrmundsgården utanför Sälen hittade de sitt lyxliv – mitt i skogen. Här driver de vandrarhem och B&B, med planer på att kunna hälsa gäster välkomna till det lugna paradiset i många år framöver. Här berättar de mer om verksamheten och sina visioner.
Vad var det ni fastnade för med Dalarna och Horrmundsgården?
– Vi kommer från Island och drömde om att göra något annat en jobba på kontor hela livet – och vilket lyxliv vi har hittat här i skogen. Horrmundsgården har varit ett vandrarhem i många år och vi tog över hösten 2017. Förhoppningsvis kommer vi få ta hand om stället i många år framöver. Med alla glada gäster och skogen runt oss med sin tystnad finner vi oss i paradis. I alla fall är det så för en islänning, för här inne i svenska skogen blåser nästan aldrig. Här får vi också mycket mer tid för barnen vilket de oftast uppskattar.
Er slogan är ”lite mer som hemma”?
– Ja, det är precis det vi vill att gästerna ska känna och minnas. Målet är att de får känna lugnet och tystnaden runtomkring och uppleva den avslappnade atmosfären. Det är underbart med en kväll i bastun efter en dag ute i fjällen och eller att njuta av hembakat bröd på frukostbuffén.
Vad motiverar er?
– Gästerna som kommer året runt och berättar hur mycket dom tycker om att bo hos oss det motiverar oss mycket. Så får vi ta hand om gamla huset med sin historia och spendera dagarna ute i naturen.
Hur kommer det sig att ni är partners till Visit Dalarna och vad har ni fått ut av partnerskapet?
– Vi insåg att det skulle vara smart att vara kopplade till den lokala besöksnäringen. I nuläget har vi framför allt nyttjat channel managern Bookvisit, som vi är väldigt nöjda med. Dessutom har vi nyligen börjat prata om marknadsföring och målsättningar, vilket hjälper också. Det finns bra stöd och svar på flesta av våra frågor. Vi känner oss trygga med en samarbetspartner som man kan kontakta direkt om man behöver rådgivning eller stöd. Det är också intressant att ha möjlighet till extra utbildningar inom branschen.
Hur ser ni på framtiden?
– Vi vill fortsätta vara en del av Dalarnas turistnäring och hjälpa gäster att uppleva Dalarna på bästa möjliga sätt. Att ta emot gäster som om de vore en del av vår familj är ju vårt motto. Vi kommer bjuda på hemmagjorda eller lokala matprodukter så mycket som möjligt och jobba vidare med lokala företag som erbjuder kvalitetslösningar till sina kunder. Vi vill gärna ta oss an fler utmaningar och lära så mycket vi kan av det här livet.