Ägarna av Grand Hotel Elektra i Ludvika

Grand Hotel Elektra: "Vi behöver inspiration och kontakter"

​I år firar Ulla och Bertil Köhler 25 år på deras Grand Hotel Elektra i Ludvika. Jubileet må ske under svåra och utmanande pandemitider, men framtidstron är stark. Inte minst ser de hur hållbarhet tar en allt viktigare plats på reseindustrins agenda. Där har samarbetet med Visit Dalarnas och medverkan i deras hållbarhetsprojekt varit en avgörande ögonöppnare.


Ulla och Bertil Köhler har jobbat i hotellbranschen sedan 1975 och har själva drivit hotell under en stor del av tiden. De senaste 25 åren har de huserat i Ludvika på Grand Hotel Elektra. Sedan 10 år tillbaka har de även med sig sonen Kalle på tåget, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att han i stort sett vuxit upp på hotellet.

Vad vill ni att besökare som kommer till er ska uppleva?

– Gästen ska känna sig välkommen, hemma och trygg och trivas med vår personal. Glädje och omtanke. Minnet ska vara den totala upplevelsen, hellre än att det finns överdådig och lyxig inredning eller dyrbar extravagans. Ett citat ur vår hållbarhetspolicy sammanfattar det bra: ”Vi skall i varje given situation uppfylla gästens förväntningar så att han/hon talar väl om oss och gärna kommer tillbaka”. Det är särskilt roligt när vi uppfyller över förväntan.

Vad driver er att fortsätta?

– Från början var hotellet ganska slitet. Genom åren har vi renoverat, pyntat och ändrat i vartenda hörn av lokaler och hotellrum. Det fortgår och en ständig utveckling är en del av motivationen. Samspelet med gästerna är särskilt inspirerande. Vi lever länge på när vi överträffat förväntningarna. Vi vill vara stolta över vårt erbjudande och det kräver ständig övervakning och utveckling.

Hur kommer det sig att ni är partners till Visit Dalarna?

– Vi behöver partners i alla delar av verksamheten. Vi i är ett utpräglat affärsresehotell med service till ortens företag, stora som små. Vi behöver inspiration och kontakter även för privatmarknaden. Visit Dalarna är ett utmärkt varumärke och en viktig försäljningskanal, speciellt i dessa tider då privatmarknaden är det som för närvarande återstår av reseindustrin.

Lobbyn och ett hotellrum på Grand Hotel Elektra i Ludvika.

Hotellet och verksamheten är under ständig utveckling. Sedan Ulla och Bertil tog över för 25 år sedan har de renoverat både lokaler och rum.

Nätverk är något ni värdesätter extra mycket?

– Ja, nätverk är jätteviktigt. Det får vi genom att delta i kampanjer, aktivt medlemskap och styrelsearbete. Dessutom är vi med i Visit Dalarnas Hållbarhetsprojekt, som har gett oss mycket och klarlagt vad hållbarhet handlar om. Så i och omkring samarbetet i Visit Dalarna uppstår flera idéer, vilket kommer att ge oss konkurrensfördelar framöver. Det kan vara i form av nätverk, marknadsföring till ett rimligt pris och som sagt konkurrensfördelar. Särskilt hållbarhetsämnet är viktigt för framtiden, liksom en utökad inriktning på privatmarknaden.

Hur ser ni på framtiden?

– Framtiden på kort sikt handlar om överlevnad, där Covid-19 satt reseindustrin i ett mycket svårt läge. På lite längre sikt ser vi en lysande framtid. Ortens företag utökar och går jättebra. Kanske kommer gruvorna igång igen. I pandemins spår har vi fått tänka till och om när det gäller organisation, bemanning och utbud och detta kommer att ge ökad lönsamhet i framtiden. Vi vill utveckla produkten precis som vi gjort under de senaste 25 åren. Det är alltid något nytt på gång.

Läs mer om Grand Hotel Elektra på deras hemsida.

Frukosten på Grand Hotel Elektra i Ludvika.

På hotellets frukost finns många lokala inslag och de samarbetar med många producenter och leverantörer i närområdet. Den lokala förankringen är också en viktig del i deras hållbarhetsarbete.

Kostnadsfri analys av hållbarhet i din verksamhet

Som företagare har du nu möjlighet att få en kostnadsfri analys av din verksamhet utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Tillsammans tittar vi på vad som görs idag och vilka områden som kan förbättras. Analysen tar cirka 3–4 timmar och resulterar i en rapport med handfasta råd och underlag för att du ska kunna skapa en handlingsplan och prioritera var du ska lägga fokus i ditt företags arbete med hållbarhet.

För mer information och för att boka en tid för analys, kontakta den affärsutvecklare som är ansvarig för din kommun:
Hitta kontaktuppgifter

Vill du också bli partner?

Som partner till Visit Dalarna har du möjlighet att ta del av hela vårt erbjudande, där vi ännu bättre kan hjälpa dig att till exempel:

  • Förfina din verksamhet och förstå din kund
  • Utveckla och anpassa ditt erbjudande
  • Sälja ditt erbjudande och sätta upp bokningssystem
  • Kommunicera i rätt kanaler

Här kan du läsa mer om partnerskapet och bli partner till Visit Dalarna

Logotyp för partners till Visit Dalarna

Träffa fler partners