Någon tar ett kort med mobiltelefon på en stekhäll för utomhusmatlagning.

Internationell succé för prestigelöst dalahäng

När Dalarna intog den internationella resekongressen Adventure Travel World Summit härom veckan var uppståndelsen stor. Utomhuspannkakor, en underjordisk bastu, flugfiske och den dalska inställningen gjorde att media, influencers och researrangörer fick upp ögonen för den svenska regionen.


Adventure Travel World Summit (ATWS), är en årlig internationell kongress med bland annat researrangörer, journalister och influencers med fokus på natur- och kulturturism. I år anordnades den i schweiziska Lugano 3–6 oktober 2022. Till kongressen kommer deltagare från hela världen för att inspireras, väcka intresse, knyta kontakter och bygga relationer. Dalarna representerades av Visit Dalarna tillsammans med ett antal av regionens besöksnäringsföretag.

– Det är ett viktigt skyltfönster för Dalarna. Dels är det en möjlighet att öka kännedomen om vad vi har att erbjuda, dels ett sätt att generera framtida affärer. Förutom möten och nätverkande anordnade vi egna aktiviteter för att visa vilka vi i Dalarna är och framför allt vad som finns att göra här. Vi riggade en lägerplats utomhus där vi bjöd på after work på dalavis. Vi stekte ”pannkaku” över öppen eld, bjöd på renkorv och blåbärssoppa. Samtidigt kunde våra medföljande företag mingla runt och pitcha sina erbjudanden, säger Johan Engström, affärsutvecklare på Visit Dalarna.

De dalaföretag som fanns med på mässan var Vasaloppet, Äventyrsgruvan Tuna Hästberg, Anglerman Fishing Adventures, Green Owl Travel, Dalum och Rösjöstugorna.

– Eventet fick ett enormt genomslag och stor uppmärksamhet på plats. Inte minst för sättet vi gjorde det på; prestigelöst och lättsamt, men ändå professionellt. Det finns ett stort intresse för de upplevelser vi presenterade, där till exempel Äventyrsgruvans underjordiska bastu och deras kommande ”dynamite lodge” fick många att haja till. I vanliga fall behöver man jaga uppmärksamhet och intresse från media, influencers och researrangörer. Här var det i stället många som jagade oss. Nu tar vi vara på intresset genom att följa upp affärskontakter och bjuda in till pressbesök. Det här bådar gott för framtiden för Dalarnas besöksnäring, säger Johan.

Om ATWS

Adventure Travel World Summit (ATWS), är en årlig internationell kongress med bland annat researrangörer, journalister och influencers med fokus på natur- och kulturturism. I år anordnades den i schweiziska Lugano 3–6 oktober. Till kongressen kommer deltagare från hela världen för att inspireras, väcka intresse, knyta kontakter och bygga relationer. Det är en attraktiv marknadsplats för affärsmöten i ett globalt sammanhang.

Fler än 750 deltagare från hela världen närvarar, från olika delar av äventyrsresebranschen: researrangörer, journalister och influencers, turistråd, destinationer och branschpartners.