Visit Dalarna har i många år arbetat fokuserat för att locka fler internationella besökare till Dalarna, bland annat genom att öka exportmognaden hos företagen i besöksnäringen och tillsammans med dem ta fram fler attraktiva, paketerade erbjudanden.
Samtidigt har säljprocessen pågått med att kontinuerligt marknadsföra Dalarna mot, bygga upp relationer med och bearbeta researrangörer och agenter. Aktiviteter som har ingått i säljprocessen är bland annat deltagande i säljevents samt genomförande av visningsresor och andra säljinsatser tillsammans med besöksnäringsföretagen.
– Nu finns många bokningsbara resor till Dalarna hos internationella researrangörer och tack vare de arbetssätt, verktyg och insatser som vi har arbetat med under många år ser vi nu att en vanligtvis lång process kan gå betydligt snabbare från start till mål, berättar Tatjana Summermatter, affärsutvecklare med ansvar för internationell utveckling.
Visit Dalarnas arbete med reseanledningar, det vill säga de drivkrafter som gör att resenärer väljer Sverige och Dalarna som resmål, har också bidragit till att utvecklingen är positiv. Ett stort fokus ligger här på natur- och kulturupplevelser i kombination med unika boenden och lokala smakupplevelser.
Visit Dalarna erbjuder olika insatser för företag som vill öka sina möjligheter att attrahera och möta efterfrågan och förväntningar från den internationella gästen.
– Det kan exempelvis handla om kunskaphöjande insatser om olika marknader och målgrupper eller stöd för produktutveckling, försäljning och prissättning och hur man bygger relationer med researrangörer. Viktigt är också de tillfällen vi bjuder in företag till för att nätverka och samverka, dels för att lära av varandra och dels för att tillsammans ta fram attraktiva, paketerade erbjudanden till internationella besökare och researrangörer. Som ett exportmoget företag har man även möjlighet att få delta vid pressbesök samt på säljevent och visningsresor, säger Tatjana.
Utöver arbetet med exportmognad, paketering och bearbetning av researrangörer har Visit Dalarna också ett nära samarbete med Visit Sweden. Förutom att de kan bidra med kunskaper och insikter om marknader, målgrupper och efterfrågan, arrangerar de säljevent samt pressresor och visningsresor för researrangörer och agenter tillsammans med Visit Dalarna.
– Det finns ett stort intresse för Dalarna som destination och vi behöver fler exportmogna företag med attraktiva erbjudanden. Kontakta din affärsutvecklare om du är företagare inom besöksnäringen och vill veta mer om vad som efterfrågas och hur man kan nå ut på den internationella marknaden, avslutar Tatjana Summermatter.
Ett urval av aktuella erbjudanden hos researrangörer och artiklar i internationell press:
Brittiska Baltic Travel Company har i dagarna skrivit om den visningsresa de gjorde i september och även publicerat en resa till Dalarna på sin hemsida,
Belgiska Imagine Travel kom på en visningsresa i juni och har nu ett erbjudande på sin hemsida.
Nederländska Riksja Travels första vinterresa till Dalarna inför denna vinter har varit populär och redan sålt slut! Inför vintern 2025-2026 vill de därför ta fram och erbjuda fler vinterresor till Dalarna.
Tyska Fjordkind Reisen publicerade en ny resa till Dalarna i september efter att bland annat ha varit på en visningsresa i Dalarna hösten 2023.
Nederländska Cape Tracks publicerade en ny resa där Dalarna ingår redan en månad efter en visningsresa.
The Guardian har besökt Dalarna flera gånger, här kan du läsa den senaste artikeln.
En artikel i en stor regional tidning i södra Tyskland är resultatet av ett pressbesök i oktober. Här kan du läsa artikeln.
Delar av de insatser som Visit Dalarna gör med fokus på en internationell marknad möjliggörs genom projektet Hållbar Export och Internationell Försäljning som finansieras av Region Dalarna och Europeiska unionen genom Europeiska regionala utvecklingsfonden.